Typicky utopický sen
Vyprávění o mém živém, ale utopickém snu, který se týkal vlády
lidu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, nedoporučuji ke čtení politologům,
politikům a politikářům, neboť by se jim zježily vlasy na hlavách, otevíraly
kudly v kapsách a na tvářích vyhazovaly škaredé vyrážky.
…
Nebudu nijak originální, I have a
dream, vlastně měl jsem sen, a sice tento:
Zákonodárné shromáždění České
republiky (parlament, z francouzsky je možno přeložit jako „mluvírna“) sídlí
v jediné budově. Někdy předtím se zrušila druhá nadbytečná komora, stejně,
jako se to přihodilo ještě předtím v roce 1993 při příležitosti rozkrojení
privatizačního krajíce (ČSFR) a bylo zrušeno federální shromáždění, jen se za
ním zaprášilo. Tehdy zůstala jen Česká národní rada, nyní Poslanecká sněmovna.
Všechny volby se v zájmu
minimalizace nákladů konají, pokud je možno, vždy v jediném termínu:
poslanců do parlamentu, volby krajských a obecních zastupitelů. Pro zachování
určité kontinuity se, kromě obecních voleb, vybírá vždy polovina mandátů. Tím
je ochromena předchozí praxe, kdy se nové party nejprve rozkoukávaly a učily
„technologii papalášování“ na daných úrovních, pak nějakou dobu chrochtaly u
žlabu moci, dlouhodobé projekty nezvažovaly nebo zanedbávaly, odkládaly,
protože se sakra zase blížily nové volby, a bylo třeba zacílit úsilí na oblbnutí
elektorátu. Tak to teď není.
Jedinými odlišnými volbami jsou
pouze celostátní a místní referenda ke klíčovým rozhodnutím společnosti nebo
obcí. Do Evropského hospodářského společenství deleguje zástupce na jednání
vláda podle resortů, EU byla již dávno, i když velmi pracně, rozpuštěna, když
před odchodem dostali poslanci EP, členové EK a desítky tisíc úředníků a
lobbistů jako dárek na rozloučenou poslední vydání Parkinsonových zákonů.
Česká republika je při
parlamentních volbách jedním jediným volebním obvodem: sčítání a dokumentování
odevzdaných hlasů zajišťují krajská administrativní volební střediska na
základě reportů z volebních okrsků, vše pod dohledem, pokud možno objektivním,
všech k volbám registrovaných subjektů. Tak se již nestává jako
v tenise (každé srovnání ovšem samozřejmě kulhá), že hráč vítězí
v zápase, i když prohrál více gamů. U voleb se opravdu počítá každý hlas.
Volebními subjekty jsou pouze
zaregistrované strany a hnutí, předvolební koalice mohou být pouze ideově
deklarované, protože pokud do toho chtějí jít spolu, předtím se snoubí nedílně
a nerozlučně.
Parlament vytváří a průběžně
aktualizuje a zveřejňuje jednotný strukturovaný formát pro definování volebních
programů podle oblastí života státu, obdobně tak činí kraje. Doslova jako
programové šablony. Oblasti jsou definovány tak, aby zahrnovaly integraci
celku, jejich počet je stravitelný, tak kolem 15 témat, v podstatě
v zákrytu s vládními resorty. Třeba: daně, podpora rodin pracujících,
zdravotnictví, životní prostředí, školství, energetika, obrana, kultura, sport,
doprava, azylová politika… Hlavně už není předmětem těchto předkládaných
programů a později ani řízení státem samotné podnikání, blíže viz dotace. Textový
obsah jednotlivých částí programů je omezen počtem znaků, tak na ½ formátu A4 a
tyto jsou do určitého termínu před volbami, tj. ve stejném čase, zveřejněny na
internetu, poté samozřejmě i v jiné formě. To, aby se neopisovalo, nebo
aby se subjekty netrumfovaly navzájem. Stejně jako u výběrových řízení. Volič
se neutápí ve slovech, slovech, slovech, jako chudák Hamlet, ale může si
přehledně porovnat důvody, komu a proč pak vhodit svůj lístek do urny. Volební
billboardy se stupidními texty typu "S námi k lepší budoucnosti" aj. ztratily
smysl a peníze se za ně již nevyhazují. Tento princip je uplatňován u
parlamentních a krajských voleb, u obcí jsou volebními programy řešeny jejich
specifické záměry.
Nově zvolení poslanci obsazují
uvolněnou polovinu mandátů ve sněmovně, zastupitelé
v zastupitelstvech. Strana/hnutí s největším počtem celkových
mandátů, v případě jejich rovnosti s největším počtem odevzdaných
hlasů, sestavuje vládu. Při neschválení vlády parlamentem dostává šanci druhý
největší subjekt atd. Žádný kouzelník z tajemného Hradu nad Vltavou nedělá
režiséra, na vše dohlíží Ústavní soud.
Přestupy poslanců a zastupitelů
z jedné do druhé strany v průběhu jejich mandátů se nekonají, protože
by v tu chvíli museli orgán opustit a byli by nahrazeni dalšími
v pořadí z partaje původní.
Deficitní rozpočty nejsou na žádné
úrovni přípustné podle hesla „Na co nemáme, to nepotřebujeme.“ Tak to prý, a
s úspěchem, praktikoval nějaký pan Kubera v Teplicích. Nyní je život
na sekyru přísné tabu i za cenu redukce dříve posvátných, jak se říkávalo
mandatorních, výdajů. Jedinou výjimkou by byla válka, ale to je exces pouze
hypotetický, neboť je oprávněně možno pochybovat, že by se v případě
jejího vypuknutí, bože chraň, stačila poslanecká sněmovna vůbec sejít. Předtím
totiž bylo taky slavnostně stvrzeno, že veškeré deficity veřejných rozpočtů by
byly přehazováním břemene plateb za naše požitky, nebo řešení našich dnešních
průšvihů, na ty, po nás příchozí, kteří budou mít jistě taky potřeby i
průšvihy, které navíc neznáme, a ani si ještě neumíme představit.
Slovo dotace je považováno za
ekonomický vulgarismus a potřeby státu a samospráv se hradí z peněz vybraných
na daních, které se rozdělují transparentně publikováním na internetu.
Ekonomika má skvělou dynamiku, investice se chovají podle zákona „tady je
příležitost rychlé návratnosti a zisku, tam tedy jdu“ místo „na to je vypsaná
výzva na dotační titul, hurá pro formulář žádosti.“ Uvolnilo se několik
honosných budov ministerstev, vládní čtvrt nebylo třeba stavět. Protože nejsou
úředníci, kteří se předtím zabývali na plný úvazek systémem přidělování,
výkaznictvím, kontrolou, a bůhví čím ještě, je jejich stav na všech úrovních
správy méně než poloviční oproti minulosti. Dotační kolotoč už zrezivěl, takže
jsou ke smysluplné práci volné další desítky tisíc mozků, které se předtím
živily poradenstvím a další pracovní síly přímo u „příjemců,“ trápící se touto
nemravnou agendou.
Sociální zabezpečení je zajištěno
elegantním systémem ZNP, dříve taky utopickým snem, který umožnil dalším tisícům úředníků začít pracovat
smysluplně a také dává chuť do práce lidem, kteří předtím váhali s kalkulačkami
v rukou mezi zaměstnáním a pouhým přijímáním různých dávek.
Protože stát nemá zakázáno
uvalovat cla na zboží, které je v cizině dotované, plně toho proti netržně
podporovaným komoditám využívá. Na polích se znovu pěstují plodiny, příslušné
naší zeměpisné šířce, na jaře nejsou řidiči oslepováni ostrou žlutí vůkol, nad
poli a loukami zase létají motýle.
Ve škole se v hodinách
dějepisu učí o někdejších podivných, draze placených, ochráncích všelijak
ublížených, občanů, pacientů v nemocnicích, žáků ve školách, zvířátek
v zoologických zahradách, v přírodě a jiných a jiných, kteří kromě
podivné agendy se tak nějak podivně i nazývali. Potřebné ublížené řeší nyní
klasicky soudy. Mnoho dalších parazitosnubních organizací už kdysi dávno
ztratilo půdu pod nohama, neboť daně jsou pojímány jako platba na nezbytné služby
státu občanům.
A tak díky ekonomicky a morálně
téměř uzdravené zemi zbývá k umoření státního dluhu z předešlých časů
už jen asi 50 let.
A nakonec: prezident republiky je jako nejvyšší úředník vybírán a, po vzájemné dohodě, slavnostně volen parlamentem. Přímá volba byla zrušena, zkušeností s předchozím let s tím cirkusem lidem stačilo. Že ano, ehm, ehm, I když podle jiných osobností to bylo neskutečně, ale opravdu neskutečně falešné rozhodnutí, vy k...dy.
Prezident má však tu čest
reprezentovat stát při významných příležitostech, jako jsou přijímání
zahraničních státních návštěv, pronášení projevů při nejvýznamnějších státních
svátcích apod. Český národ už je dospělý, a tak nad sebou nepotřebuje ani
císaře pána ani jakéhokoliv jiného starostlivého všemocného tatíčka.
…
Tož takový jsem vám měl sen. A
potom jsem se probudil.
Komentáře
Okomentovat